Puaka Dusun Tua~~

Ammi ada satu cerita yang nak di kongsi dengan korang semua… tak de la hebat mana pun… tapi cerita yang Ammi nak cerita ni ialah cerita puaka… berapa banyak “cerita” daaa~~  layan je…

cerita ni dah lama berlaku… sepanjang Ammi hidup.. Ammi memang tak pernah nampak sebarang benda-benda puaka ni… biasanyer dengar je la yang pernah pun.. cerita puaka ni terjadi pada Ammi masa beberapa tahun yang lepas… kisahnyer macam ni…

Ammi sekeluarga tinggal di Hulu Langat… Korang tahu je la kan macam mana area Hulu Langat.. sangat terkenal dengan cerita hantu jepun masa dulu… hehe~~al kisahnyer  jiran Ammi.. sebelah rumah Ammi je.. rumah diorang ni selalu ada gangguan… hinggakan rumah Ammi pun terasa akan kehadiran benda tu… hampir setiap malam dengar ada benda aneh melompat lompat atas bumbung rumah.. bunyinya sangat la kuat…

ada suatu petang tu… Ammi pergi rumah jiran Ammi ni.. nak jumpa anak dia kejap.. masa tu anak dia dan Ammi je yang ada…  dekat kawasan luar  depan rumah dia ada basikal yang diterbalikkan.. maksudnya.. dua dua tayar basikal kat atas.. tempat duduk dan handle kat bawah.. Ammi duduk sorang-sorang kat luar rumah dia.. masa tengah tunggu anak dia keluar rumah la kan… tiba-tiba.. tayar basikal tu berpusing sendiri tanpa ada orang pusingkan… kalau angin memang tak lojik langsung… sebabnyer tayar basikal berpusing laju macam ada orang pusingkan pengayuh basikal tul…

ooo my god.. Ammi cerita sekrang ni pun… terasa meremang bulu roma Ammi ni… huhu… lepas tu anak dia keluar… anak dia pun nampak… kami berdua cuak la kan.. pastu terus blah dari situ…

actually mak jiran Ammi  ni ada pergi  ambil khidmat bomoh mana ntah.. atas sebab masalah rumah tangga.. Ammi rasa bomoh tu tak betul.. sebab siap nak pakai darah bagai.. pastu ada pulak nak pakai air longkang la.. nak bagi minum kat laki dia… OMG~~ giler ke apa…

ok..  berbalik pada cerita basikal tadi … petang tu Ammi tanya la mak jiran Ammi tu… dengan selamba je dia cakap… “haa.. tu ada la anak-anak bomoh tu datang main basikal tu…diorang memang ada kat rumah ni…penjaga rumah..”.. haiiyyoooo… seram giler masa tu…

dipendekkan cerita… hari makin hari.. keadaan bukan bertambah baik.. tapi bertambah buruk… keluarga Ammi pun tak tahan kena ganggu dengan benda2 tu…

so jiran Ammi tu panggil orang yang pandai untuk buang benda-benda yang ada kat dalam rumah dia tu…masa nak pulihkan rumah tu.. Ammi dan family ada jugak dalam rumah dia bagi support… Ammi duduk area dapur rumah dia.. tengah-tengah berubat tu kan.. tetiba ada bau wangi dalam rumah yang menyeramkan… pastu beberapa orang dalam rumah tu terdengar  macam ada orang berlari naik tangga ke tingkat atas rumah… Ammi tak dengar.. tapi mak Ammi dapat dengar… tetiba orang berubat tu cakap.. kat tingkat atas ruma dia sekarang ni ada Hantu Bungkus…kalau tak percaya pergi tengok sendiri kat atas.. memang mati hidup balik pun aku tak berani nak naik atas la kannn~~~hahha…

pendekkan lagi cerita..dah settle semua berubat.. kita orang lepak-lepak kat luar rumah.. masa tu dalam jam 2 pagi… korang tau.. tetiba Ammi ternampak macam burung yang sangat besar warna putih terbang keluar dari rumah dia pergi ke arah sebuah rumah tinggal yang tak jauh dari rumah Ammi… masa tu memang Ammi terjerit la sekejap kan.. semua orang cari tapi tak jumpa… masa tu Ammi sorang je yang nampak…

Tak lama lepas tu kan Ammi perasan abang Ammi asyik duduk sorang-sorang je kat tepi longkang umah Ammi tu perhatikan rumah usang tu.. lepas tu dia panggil Ammi… dia cakap

abang Ammi :

“cuba hang tengok betul-betul kat jari yang abang tunjuk ni dekat celah pokok pisang tu..”

Ammi :

“Mana.. ?? tak nampak pun…”

Abang Ammi :

“Hang tengok betul-betul…. cuba hang berzikir sikit…”

Ammi pun berzikir la kan.. basic-basic je…hehe.. tetiba Ammi terkedu dan memang Ammi tak boleh cakap apa-apa pun… korang tau tak Ammi nampak apa… ??.. Ammi nampak Hantu Pocong melompat-lompat kat celah pokok pisang tu… ya allah ya tuhan ku.. masa tu macam nak jatuh jantung Ammi….

Ammi panggil anak lelaki anak jiran Ammi tu.. dia pun nampak benda yang sama.. pastu.. dia panggil ayah dia suruh tengok.. masa ayah dia tengok.. pocong tu dah tak de kat situ.. Ammi tengok lagi sekali dan memang pocong tu dah tak de…

tetibakan Ammi terfikir.. benda besar putih yang terbang tu ntah-ntah si pocong yang masa pak cik berubat tu cakap tadi… memang seram sangat.. dah la bilik Ammi memang bertentang tak jauh dari rumah usang tu… seminggu Ammi tak tidur dalam bilik Ammi.. Ammi tidur dalam bilik abang Ammi… hehehe…  lepas kejadian tu… rumah dah makin ok.. tak de lagi gangguan-gangguan… patut la malam-malam dengar benda melompat-lompat atas bumbung… rupa-rupanya si pocong tu punya kerja..

ini lah rumah usang tu… yang Ammi bulatkan tu tempat yang Ammi nampak makhluk puaka tu… huhu..

Tags: , , , , , ,

4 responses to “Puaka Dusun Tua~~”

  1. Bear says :

    Arghhh tidakkkkkkkkkkkkkkkkk kenape citer benda horror????????????????? *lari tekup muka trauma

  2. Ammi says :

    x de la seram sangat… tapi yang selalu balik lewar malam tu mungkin boleh jumpa “dia”.. heheh

  3. nodin says :

    masa kecik2 dulu memang takut hantu… dah besar takut gak hu hu

  4. Ammi says :

    nodin…
    biasa la.. makhluk halus ni kitaa susah nak dia.. tapi dia boleh nampak kita.. tu yg masalah tu… hhehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: