Banjir Lumpur Panas Sidoarjo @ Surabaya Part 5

Dekat Surabaya ni ada satu tempat yang dinamakan sebagai Bandar Siadoarjo… bandar ni terletak luar sikit dari bandar surabaya…  dekat sini ada satu tempat… nama dia Banjir Lumpur Panas Sidoarjo..  atau pun nama lainnya Gas Lapindo Sidoarjo

Ceritanya macam ni la lebih kurang ek… salah silap harap maaf… huhu.. sejak 29 mei 2006, terjadi satu kejadian semburan lumpur panas.. kejadian ni berlanjutan beberapan bulan sehingga menyebabkan kawasan perkampungan, pertanian dan perindustrian di kawasan terdekat telah ditenggelami dengan lumpur panas ni..  sehingga kini 2010 masih aktif lagi kawasan perleburan lumpur panas ni..

macam tu la serba sedikit kisah pasal Gas lapindo Sidoarjo ni… nak cerita panjang-panjang pun tak tahu sangat.. heheh… dulu tempat ni memang kawasan yang berpenghuni.. tapi sekarang dah jadi macam padang jarak padang terkukur… kesian kesian~~

perjalanan ke Gas Lapindo Sidoarjo

Tempat ni bersebalahan dengan jalan raya yang tersangat la sibuknyer… dan juga bersebalahan dengan landasan keretapi…

tangga nak naik ke atas disediakan.. nampak tangga macam nak runtuh tapi jangan risau, tangga dia kukuh dijamin selamat…

Korang tengok la sendiri tempat ni… memang macam padang jarak padang tekukurkan… tanah-tanh kat sini memang tanah-tanah yang memang subur la.. tapi bahaya untuk buat penempatan..

bayangkan rumah korang kena banjir lumpur panas.. panas yang menggelegak hasil dari lava gunung berapi.. OMG!!! memang mati la jawabnya..

kat atas ni jugak ada orang jual CD… sejarah pasal tempat ni… Ammi malas la nak beli.. dah tengok depan matakan.. kalau tak pernah tengok tu maybe Ammi akan beli.. hehe..

lepas dah tengok-tengok tempat Gas Lapindo ni.. Ammi pergi pulak ke Permata Janggulangin.. tempat ni untuk Ammi biasa je.. kalau untuk perempuan mungkin ketar kepala hilang arah la kan… memang sesuai… Ammi akan cerita dalam Surabaya Part 5 nanti…

Tags: , , , , , , , , , ,

6 responses to “Banjir Lumpur Panas Sidoarjo @ Surabaya Part 5”

  1. naju says :

    Tempat ni asalnya diorang ingat ada minyak kat bawah tu, lepas tu apa lagi diorang gerudi la. Gerudi punya gerudi, yg kuar bukan minyak tapi lumpur. Lumpur tu sangat panas sebab kuar dari perut bumi. Makin lama makin banyak lumpur kuar sampai tenggelam rumah2 dekat situ. sebab tu diorang buat benteng. Tu pun tak tahu berapa lama benteng tu dapat bertahan. Sebelum ni ada highway dari Surabaya ke Malang tapi higway tu dah ditutup sebab banjir lumpur Malindo ni. Tu pasal jalan raya kat Sidoarjo macet banget… kesian penduduk kat situ.

  2. Ammi says :

    Naju : oooo macam tu ceritanya… ic ic… bahaya la macam tu…. kalau benteng tu dah tak dapat tahan habis la melarat ek… aiiyyooo.. takotnyerr…

  3. Epan says :

    Ade jugak dengar pasal kes lumpur ney.. kalau btol2 kuar minyak mesti da kaye derang kan? huhu..

  4. Ammi says :

    epan.. ha’aa..sekali yang keluar minyak panas yang menggelegak sampai tenggelamkan rumah… tak boleh nak bayangkan….

  5. adamo says :

    ermm..knapa tiada gadis yg bermain lumpur?? main wrestling lumpur ke..hihi..

  6. Ammi says :

    adam : ko giler~~~~~ ingt lumpur panas tu macam hot spring kat hulu langat ke.. lumpur tu menggelegak kot….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: