Refflesia @ Kundasang (Extra 4)

Memorial War @ Kundasang (Extra 3)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Aktiviti terakhir di Kundasang adalah menjejak Refflesia… wah… dah macam tajuk Novel yang pernah saya baca masa darjah 5 dulu… “Ekspedisi Menjejak Refflesia”… dulu hanya membaca novel tapi kali ni pengalaman saya sendiri pergi menjejak Refflesia…

Actually tak ada la sampai masuk hutan belantara kat Kundasang tu… cuma saya pergi tengok Refflesia di kawasan tanah orang jer… masuk kena bayar.. kalau tak silap saya RM10 seorang…

Sedikit Sejarah refflesia…

Rafflesia adalah genus tumbuhan bunga parasit. Ia ditemukan di hutan hujan Indonesia oleh seorang pemandu dari Indonesia yang bekerja untuk Dr. Joseph Arnold tahun 1818, dan dinamai berdasarkan nama Thomas Stamford Raffles, pemimpin ekspedisi itu. Ia terdiri atas kira-kira 27 spesies (termasuk empat yang belum sepenuhnya diketahui cirinya seperti yang dikenali oleh Meijer 1997), semua spesiesnya ditemukan di Asia Tenggara, di semenanjung Malaya, Kalimantan, Sumatra, dan Filipina. Tumbuhan ini tidak memiliki batang, daun ataupun akar yang sesungguhnya.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Lepas selesai sudah di Kundasang.. semua balik hotel dan melepek kepenatan… tapi kepuasan teserlah… hehe

Jadi Aktiviti jejak Refflesia ni pun adalah salah satu aktiviti wajib yang korang kena buat kalau pergi ker Kundasang Sabah… memang best… dijamin puas hati…

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: