Archive | Novel RSS for this section

Hulagu Khan “Khabar Hitam Dari timur”

Satu lagi novel telah menjadi satu daripada koleksi terbaik Ammi…. Novel ni berkaitan dengan SEJARAH ISLAM…  Penulis hebat ni bernama ABDUL LATIP TALIB…. dia ni penulis Novel Sejarah Islam No 1 kat Malaysia

novel yang Ammi maksudkan tu ialah kisah Hulagu Khan “Khabar Hitam Dari Timur”

 

 

Siapa dia Hulagu Khan ni????…. ermmm…. dia ni antara penakluk Wilayah yang sangat dasyat dan sangat kejam….

Hulagu Khan ni ialah Cucu kepada Genghis Khan… Genghis Khan ni adalah ketua tentera Monggol yang sangat digeruni.. nama Genghis Khan ni pun dah bermaksud “PENAKLUK YANG AGUNG”… of course la orang gerun kan..~~

Genghis Khan ni pernah menakluk Negara China.. pernah robohkan tembok besar China…. lepas tu 10 tahun kemudian dia menakluk Bukhara, Samarkand, Khurasan, Hamadzan, Quzwain dan sampai la ke sempadan Baghdad…

itu antara Negara yang dah berjaya dikuasai oleh orang Monggol pada masa tu…

…………………………………………………………………………………………..

Lepas Ganghis Khan mati… anak dia pulak yang berkuasa… nama dia Tolui Khan.. ayah kepada Hulagu Khan…

ayah si Hulagu Khan ni pulak dah berjaya menguasai Khurasan dan Parsi… lepas tu ayah dia mati.. kira tak hebat sangat la macam si Genghis Khan ni…

…………………………………………………………………………………………..

Bila si Hulagu Khan ni berkuasa…. OMG~~ sangat dasyat…  dia nak jadi macam datuk dia si Genghis Khan tu… tapi dia nak lagi disanjung daripada datuk dia…

pancung kepala orang dengan bunuh kanak-kanak tu perkara kecik je bagi dia… si Hulagu Khan akan rasa puas bila ahli keluarga tawanan menangis melihat suami dan anak-anak diorang di pancung depan-depan ahli keluarga…

Bayi-bayi di lambung ke udara dan disambut dengan lembing sehingga badan bayi terbelah dua…. dan bayi-bayi di panggang dan diratah isi-isinya…

…………………………………………………………………………………………….

begitu lah kekejaman tentera Monggol pada era zaman kejatuhan islam… lepas tentera Monggol berjaya menakluk Wilayah Lurs kat Iran dan Hashim, diorang ni nak takluk Kota Baghdad pulak…

lepas dah berjaya takluk Bahgdad tu.. diorang nak takluk Damsyik… lepas tu nak takluk Mesir….

Macam mana diorang menakluk kota Bahgdad yang terkenal dengan kota 1001 malam tu dan kota-kota yang lain???

Dunia islam sudah berada dihujung tanduk, diasak hingga ke nafas terakhir…

siapakah HERO yang berjaya menahan Hulagu Khan daripada menghancurkan dunia islam ni..???

*** nak tahu ending korang kena la baca sendiri ye… yang pastinya.. Ammi menjanjikan kepuasan dalam novel ni….

Advertisements